NEURO-VÝVOJOVÁ STIMULACE - metoda Pohybem se učíme®

Co jsou to primární reflexy?

Neuro-vývojová stimulace, známá také jako metoda Pohybem se učíme®, je terapeutický přístup zaměřený na odstranění(inhibici) přetrvávajících primárních reflexů u dětí i dospělých. Tyto reflexy jsou automatické pohybové reakce, které neovládáme vědomě a za normálních okolností v raném dětství samy vymizí.
Pokud však přetrvávají, mohou být příčinou celé řady obtíží – například poruch učení, problémů s pozorností (ADHD, ADD), dyspraxie, nevyvážené koordinace nebo narušeného senzoricko-motorického vnímání. Tato metoda je vhodná pro děti od čtyř let věku, včetně těch s vývojovou dysfázií či poruchami autistického spektra.
V případě, že tyto potíže souvisejí s primárními reflexy, je zásadní pracovat s nimi cíleně, čímž se mohou výrazně zlepšit nebo úplně vymizet. Pokud vývoj mozku nebyl ideální, je často třeba zapojit i další odborné přístupy – jako je logopedie, speciální pedagogika, fyzioterapie nebo ergoterapie.
Přetrvávání reflexů může mít různé příčiny, které nelze vždy ovlivnit – například komplikace během těhotenství nebo porodu, či nemoc v útlém dětství. Klíčovou roli hraje i kvalitní psychomotorický vývoj během prvního roku života.
Další informace najdete na www.CortexAcademy.cz

Jak vypadá zdravý vývoj dítěte?

Zdravý vývoj si můžeme představit jako strom.
Běžně se soustředíme na to, jak dítě zvládá číst, psát a počítat – to jsou ale jen „plody“ stromu. Aby mohly být tyto plody krásné a zdravé, strom musí mít pevné kořeny a silný kmen.
Z kořenů vyrůstá stabilní základ, na který navazují větve, listy i samotné plody. I když je každý strom jiný, základní principy růstu jsou u všech stejné – dané přírodou.


Proto je důležité u dítěte sledovat:

  • kořeny – tedy období kolem narození a těsně po něm,

     

  • kmen a větve – psychomotorický vývoj,

     

  • korunu – smyslové a emoční dovednosti, spolupráci hemisfér, práci očí,

     

  • plody – školní schopnosti, řeč, držení těla a koordinaci.

     

Pokud strom nemá pevné základy, nemůže se vyvíjet správně. Proto je důležité zaměřit se na prevenci a řešit případné problémy už od samotného „kořene“.

Jak vypadá samotné cvičení?

Diagnostika a samotné cvičení v rámci neuro-vývojové stimulace je založené na sérii jednoduchých pohybů, které připomínají pohybové vzorce primárních reflexů. Tímto způsobem dostává mozek novou šanci osvojit si správnou kontrolu nad tělem.
Princip spočívá v cíleném vyvolání reflexních reakcí – pravidelné a vědomé opakování těchto cviků totiž může vést k jejich oslabení či vymizení.
Program je vhodný pro děti od 4 let.

Jak dlouho program trvá?

Celý proces obvykle trvá přibližně 30 týdnů, ale záleží na konkrétních potřebách daného jedince. Pro efektivitu je klíčové cvičit alespoň šestkrát týdně.

První konzultace zahrnuje vstupní vyšetření, které se skládá z podrobné anamnézy a diagnostiky přetrvávajících reflexů. Pokud máte zprávy od neurologa, psychologa či jiných odborníků, určitě je přineste s sebou.

Co zahrnuje vstupní vyšetření a další setkání?

Úvodní diagnostika trvá asi 50 minut. Na základě jejích výsledků vytvořím konkrétní cvičební plán. Všechny cviky Vám předvedu a budete je mít možnost si společně s dítětem pod dohledem vyzkoušet.
Další konzultace slouží k ověření správnosti provádění cviků a k dalšímu nastavování programu. Tyto kontroly probíhají zhruba každé dva až tři týdny a trvají přibližně 25 minut.

Více informací na tel: + 420 775 075 053